منتديات نور الهدى

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

فاطمه الزهراء
بنوتة شقية
Dina Shaldoum
To0oTa_7ad0Ta
sandy.h
bosycat
MeMe
Roody
اكليس
3ABED
Hoda
emylove
رزان
BanoTa
Yasmin
KatKat
wild flower
طالبه
Ahmed Samir
Abd El-Hamid IbrahiM
BooDy
mr metoo
26 مشترك

مهزلة وليست اضراب (صور المحلة تحترق)

mr metoo
    mr metoo
    مشرف قسم تكنولوجيا المعلومات والثرى دى

ذكر
    Favorites : GFX&Internet

مهزلة وليست اضراب (صور المحلة تحترق) - صفحة 2 Empty رد: مهزلة وليست اضراب (صور المحلة تحترق)

مُساهمة من طرف mr metoo الإثنين 7 أبريل 2008 - 22:57

بجد انا عايز اقول حاجة بجد

اللى من المحلة يطمنا على نفسه بجد اصل بدات اقلق

اصل بشوف حاجات عجيبة فى التلفزيون
    ناس بتجرى وقنابل ورصاص
    sandy.h
    sandy.h
    مشرفة قسم علوم الحاسب
    مشرفة قسم علوم الحاسب

انثى

مهزلة وليست اضراب (صور المحلة تحترق) - صفحة 2 Empty رد: مهزلة وليست اضراب (صور المحلة تحترق)

مُساهمة من طرف sandy.h الإثنين 7 أبريل 2008 - 23:21

وده يتسمي ايه بالظبط غباااء ولا استهبال
    لالالا هوه تقريبا الناس جواها غضب ومصدقوا انهم يطلعوه
    وفي ساعه الغضب يذهب العقل وبتهيقلي برده هتذهب الارواح
    حسبنا الله ونعم الوكيل
    To0oTa_7ad0Ta
    To0oTa_7ad0Ta
    عضو متواصل
    عضو متواصل

انثى

مُساهمة من طرف To0oTa_7ad0Ta الإثنين 7 أبريل 2008 - 23:45

mr metoo كتب:
    اللى من المحلة يطمنا على نفسه بجد اصل بدات اقلق

اه والله ياريــــــت .. دا نص الدفعة من المحلة Shocked confused

بس ياجماعة براحة ع الناس دى شوية
    يعنى مش معقول يعنى بيعملوا الحاجات دى من نفسهم كدا
    يسرقوا البنوك ومحلات الدهب ويحرقوا ويكسروا
    يعنى هو الراجل اللى شغال ف البنك دا مثلا وللا صاحب محل الدهب مكنز على قلبه قد كدا ؟؟
    لا ابدا .. دا اللى بيكسبه على قده برضه
    طب هو ذنبه اييييييييه ف الحدوتة دى ؟؟

انا اللى اقصده يعنى ان هما اكيد بيعملوا كدا ردا على الشرطة اللى اكيد عملت فيهم حاجة مش كويسة
    هما كانوا ناويين يعملوا مظاهرات سلمية .. او اعتصامات زى مابيقولوا
    بس محدش عارف الشرطة عملت فيهم ايه

مش معنى كلامى دا انى معاهم ف اللى عملوه دا
    برضه مش يبقى رد فعلهم بالطريقة دى

بس اللى انا اعتقده ان دا رد فعل .. مش فعل

وبرضه هما غلطانيين ف اللى عملوه دا

وحسبنا الله ونعــــــــــــم الوكيـــــــــــــــــــل

ف الناس دى والبلد دى والحكومة دى والحياة دى
    وكل حاجة كل حاجة بقت لا تطـــــــــااااااااااااااااق مهزلة وليست اضراب (صور المحلة تحترق) - صفحة 2 Icon_sad

Dina Shaldoum
    Dina Shaldoum
    CS Supporter
    CS Supporter

انثى
    Favorites : Programming

مُساهمة من طرف Dina Shaldoum الثلاثاء 8 أبريل 2008 - 0:00

انا بجد مستائه من اللى بيحصل ده ....مش قادره والله اعبر بالكلام عن مدى استيائى للى بيحصل
    على فكره فيه ناس ماتت فى الحكايه ديه ...بجد المحله ادمرت خالص
    على فكره الصور ديه ماتجيش حاجه جنب الحقيقه ...ده شوارع كتير اللى بالذات فيها محلات ادمرت وده دليل انهم عايزين يخربوا ويسرقوا وخلاص
    ده والله كأنها حرب...لما تكون فى بيتك وسامع صوت رصاص ....
    مش عارفه اقول ايه كفايه كدا
    والحمد لله ان احنا بعيد عن الكلام ده ....وربنا يستر ويكون اخر يوم النهارده ...
    احنا داخلين على امتحانات مش ناقصين نتحبس فى البيت
    حسبى الله ونعم الوكيل
    بنوتة شقية
    بنوتة شقية
    عضو ملكى
    عضو ملكى

انثى

مُساهمة من طرف بنوتة شقية الثلاثاء 8 أبريل 2008 - 0:05

بالرغم من اللى حثل
    ويا ترى حقيقه اللى شفناه امبارح فى المحله...واللى بيعبر عن العشوائيات والهمجيه بالتصرف

مفيش حد يقدر يجزم بان دى الصوره كامله
    لان امننا المركز ى غير محترم على الاطلاق

و ياجماعه اضراب ايه وزفت ايه هي البلد ديه مش بلدنا بردوا ولا ايه احنا الي نتحكم في الاسعار لو عاوزين يعني علي راي الحكمه الالمانيه التي تقول.
    (اذا غلي علي شيئ تركته)

اعلم ان كل شيئ غلي علي كل الناس لكن بالفعل لو قاطعنا العديد والعديد من المنتجات والبضائع لقمنا بعمل ما لا تستطيع فعله الحكومه لقنا بتأديب هؤلاء التجار البشعين
    هل تعلمون ان اسعار الذهب انخفضت في مصر بعيدا عن السوق العالميه بحوالي اربع دولارات وتم تنفيذ ذلك ليصل سعر الجراه هذه الايام الي (103) جنيه بعدما كان قد وصل الي (150) اي نلاحظ عندما قاطعوا الناس الذهب انخفض سعره هذا هو المطلوب

والاضراب

هو بداية لموقف الشعب قادر على اتخاذه

يمكن مش كل الناس أضربوا لأنهم مش متعودين على ثقافة الاضراب

لكن كان فيه استجابة من ناس تانية كتيرة
    و المرة الجاية حيكتروا لما الحال يضيق أكتر

والاضراب عبارة عن رسالة موجهة لكل من يستهين بالشعب و يعتبره غير ناضج أو طفل محتاج لتوجيه

لالالالالالالالالالا

الشعب قادر على احداث التغيير

و ان شاء الله تكون بدايه جديده
    عمار يا مصرنا بقلوب المصريين اللى بتحبك

لماذا فشل الاضراب ؟

الرئيس حسني مبارك : الاسعار في العالم كله في حاله فوران هه ,, المفروض الناس تستحمل
    وتتكيف مع الوضع هه ,, إحنا حنعمل ايه أكتر م اللي بنعمله !!
    وبالنسبة لحكاية الإضراب مفيش حاجة من الكلام دا بتحصل دول شوية ناس بيحقدوا علي النظام

جمال مبارك : ربنا يطول لنا ف عمرك يا ريس !!

الدكتور أحمد نظيف : الشعب لم ينضج بعد ,, وعلي الدولة ان تقوم بإستيراد مرضعات من
    الخارج لإرضاع الشعب .. حتي ينضج .

اللمبي : هوه فيه ايه !!

omarr : لا اعتقد ان اي من هذا سوف يحدث في مصر .. نحن كشعب مصري حالة خاصة جدا
    استعصي علي المفكرين انهم يفسروها .

امرأة العزيز : الحكومة ليست هبلة .. ولن تسمح بالاعتصامات ضدها .. هذا كان متوقع .

محمد كمال علي : نعم كان متوقعاً بس مش بالسلبية دي , اذا كان الشعب رضي بالقهر
    فلن تقوم له قائمة وسيظل مقهورا .

rosi smile : عندنا المحلات كلها قافلة بس برضه مش شايفه اي حاجة تدل علي الثورة او كدا .

محمد كمال علي : المحلات قافلة النهاردة لأن غالبية المحلات اجازتها يوم الأحد .

rosi smile : هما قافلين لأنهم خايفيين للمحلات تتكسر.

amr miza1 : حتي الآن مش عارف ايه الجديد بخصوص الاعتصام .

omarr : هنا في البحر الأحمر .. ولا حد يعرف اصلا .. الدنيا ماشية زي اي يوم تاني عادي .

محمد كمال علي : الشعب بيعادي الحكومة مش اصحاب المحلات .

duha : بصراحة اعتقد انه في مثل هذه المناسبات تخرج الغوغاء للسرقة والتخريب .

elsayed taha : اليوم عدي زي كل يوم ولا حد اتأثر بأي حاجة بس اللي مرحش شغله
    حيجيبوه من قفاه بكره .. احنا احسن ناس نتكلم .. وبقينا احسن ناس ناخد علي قفانا .

amr miza : فيه مظاهرة حاليا في التحرير لكن مش عارف التفاصيل بالضبط .. ربنا يسهل

النينجا المصري : انتو بتشتغلوا نفسكم يا جماعة , ده اضراب عشوائي غير منظم وانا قلت انه
    فاشل واشبه بكذبة ابريل .

علي الزيبق : لأنه يوم تاريخي ولأنه يوم حاسم في تاريخ مصر .. يجب ان نعمل علي ايجاد
    غرفة عمليات نتواصل من خلالها .

فهد خيال : ان شاء الله يحمي مصر ويحفظها وهتمر هذه الازمة علي خير .

amr miza : الامن المصري يعتقل 6 اشخاص من الداعيين للاعتصام .. قناة الجزيرة .

نيهال : ده مش زتون دول حبتين قهوا .. او ممكن يكونوا سواداني بالشيكولاتة هاهاها

محمد كمال علي : الحكومة تتخذ إجراءات لخفض أسعار الزيت والارز والسكر لأجل ألا
    يكون هناك مبرر للتظاهر .

dr.hammood : بيان عن جماعة الأخوان المحذورة : الفقرة السابعة :
    نحن واثقون في أن الشعب المصري لدية طااقات كامنة وإمكانات هائلة فقط تحتاج إلي من
    يكتشفها .

ميت العامل : أنا مش معاكم .

ابن شحطوطة : كلنا يري حال نفسه ويعرف نفسه أكثر من سواه
    إن شعباً فاشل اجتماعياً .. منهزم نفسياً ( يقصد شعب مصر ) عليه أولا أن يُنشئ حركات
    اجتماعية تتمسك بالدين وتدعوا للاجتهاد وإيجاد الكوادر المناسبة للإصلاح .

amr miza 1 : رفقا لتفكيري المتواضع جدا .. فإني غالبا ما أفضل الدين عن السياسة . لن أقول ان الدول الكافرة تسير بها الحياة السياسية والاقتصادية
    بما هو أفضل منا .

ميت العامل : انا واحد بحب مصر.. كدا الاقتصاد بتاعنا هينهار ويزداد الطين بله .

ابن شحطوطة : أساس الإصلاح الاجتماعي هو تفعيل الدين ونشر تعاليمه , وأنا لست من الإخوان .

dr hammood : انا نفسي غير مؤيد لهم بس الحق يتنقل .

amr miza1 : أؤيدك طبعاً .. لست علمانياً ولا شيوعياً .

بحبك يا بلدي : 6 ابريل مهم جدا جدا جدا .. وقد تم الاجماع علي تعليق علم مصر في البلكونات .

aaa3 : والمفاجأة ان كتير من الشباب والجامعات وبعض الاحزاب اتفقوا علي خروج مظاهرة
    في يوم 6 ابريل الساعة 12 ظهراً .. بدءاً من ميدان التحرير ومروراً بشارع رمسيس وياعالم
    إيه اللي ممكن يحصل تاني .

امرأة العزيز : تتحدث عن 44% من الشعب المصري ( فئة الغلابة والمساكين ) : مش إحنا اللي
    نسيناهم تقريباً البلد هي اللي نستهم ..! .

ابن شحطوطة : أخبار من قلب الحدث , عربات الأمن المركزي تحاصر المساجد الكبري والجامعات .

بنت المنصورة : الله يستر علي شعب مصر من اليوم دا .. الاضراب في المنصورة اصبح اجباري
    واللي يقوم بفتح محله سوف يدمر هذا المحل .

ebn el balad : لو الكلام ده صحيح يبقي كلنا لازم نخاف .

6 ابريل : دعوات كل المصريين ان يخرج الله همنا ويحقق أملنا وان تعود لنا كرامتنا .

ابن شحطوطه : أنتو ليه شايفيين الحل في الإضراب , بينما ولا واحد من المضربين فكر يصلح نفسه الاول ؟

امرأة العزيز : عمرو دعانا للاعتصام ومنزلش يعتصم في الشارع ,, لأ ولغاية دلوقتي مش عارف الاخبار .

amr miza1 : هو ايه الاعتصام اصلا ؟

abu moussa : عيبنا الكبير والخطير اننا شعب لا يقرأ .

امرأة العزيز : مقتنعة ان يكمن ان تكون المظاهرة أول خطوة في العمل الجماعي والهادف .! .

مستر كاراتيه : ربنا علي القوي والظالم والمفتري .

ابن شحطوطة : ويا تري المظاهرات حلت القضية الفلسطينية ولا ساعدت الانتفاضة ولا هي اللي حلت مشكلة جنوب لبنان .

amr miza1 : اذا كان التصادم حتميا وعلينا ان نقف ولا نتحرف ساكنا فيا خير ما أرادت الحكومة .

hassan omran : قوات أمن النظام قامت بإلقاء القبض علي الناشط السياسي مصطفي خليل وهو فيه طريقه إلي محل قماش .

amr miza1 : كتير خرجنا في مظاهرات واعتراضات من أجل القضية الفلسطينية .

محمد كمال علي : انا اخدت جوله في الشوارع مافيش حس ولا خبر .

مستر كاراتيه : فين يا جدعان الحجات اللي هتحصل .. فين المظاهرات والانقلابات
    خلاص كده
    game over .

mr metoo
    mr metoo

ذكر

مُساهمة من طرف mr metoo الثلاثاء 8 أبريل 2008 - 0:09

لماذا فشل الاضراب ؟

الرئيس حسني مبارك : الاسعار في العالم كله في حاله فوران هه ,, المفروض الناس تستحمل
    وتتكيف مع الوضع هه ,, إحنا حنعمل ايه أكتر م اللي بنعمله !!
    وبالنسبة لحكاية الإضراب مفيش حاجة من الكلام دا بتحصل دول شوية ناس بيحقدوا علي النظام

جمال مبارك : ربنا يطول لنا ف عمرك يا ريس !!

الدكتور أحمد نظيف : الشعب لم ينضج بعد ,, وعلي الدولة ان تقوم بإستيراد مرضعات من
    الخارج لإرضاع الشعب .. حتي ينضج .

اللمبي : هوه فيه ايه !!

omarr : لا اعتقد ان اي من هذا سوف يحدث في مصر .. نحن كشعب مصري حالة خاصة جدا
    استعصي علي المفكرين انهم يفسروها .

امرأة العزيز : الحكومة ليست هبلة .. ولن تسمح بالاعتصامات ضدها .. هذا كان متوقع .

محمد كمال علي : نعم كان متوقعاً بس مش بالسلبية دي , اذا كان الشعب رضي بالقهر
    فلن تقوم له قائمة وسيظل مقهورا .

rosi smile : عندنا المحلات كلها قافلة بس برضه مش شايفه اي حاجة تدل علي الثورة او كدا .

محمد كمال علي : المحلات قافلة النهاردة لأن غالبية المحلات اجازتها يوم الأحد .

rosi smile : هما قافلين لأنهم خايفيين للمحلات تتكسر.

amr miza1 : حتي الآن مش عارف ايه الجديد بخصوص الاعتصام .

omarr : هنا في البحر الأحمر .. ولا حد يعرف اصلا .. الدنيا ماشية زي اي يوم تاني عادي .

محمد كمال علي : الشعب بيعادي الحكومة مش اصحاب المحلات .

duha : بصراحة اعتقد انه في مثل هذه المناسبات تخرج الغوغاء للسرقة والتخريب .

elsayed taha : اليوم عدي زي كل يوم ولا حد اتأثر بأي حاجة بس اللي مرحش شغله
    حيجيبوه من قفاه بكره .. احنا احسن ناس نتكلم .. وبقينا احسن ناس ناخد علي قفانا .

amr miza : فيه مظاهرة حاليا في التحرير لكن مش عارف التفاصيل بالضبط .. ربنا يسهل

النينجا المصري : انتو بتشتغلوا نفسكم يا جماعة , ده اضراب عشوائي غير منظم وانا قلت انه
    فاشل واشبه بكذبة ابريل .

علي الزيبق : لأنه يوم تاريخي ولأنه يوم حاسم في تاريخ مصر .. يجب ان نعمل علي ايجاد
    غرفة عمليات نتواصل من خلالها .

فهد خيال : ان شاء الله يحمي مصر ويحفظها وهتمر هذه الازمة علي خير .

amr miza : الامن المصري يعتقل 6 اشخاص من الداعيين للاعتصام .. قناة الجزيرة .

نيهال : ده مش زتون دول حبتين قهوا .. او ممكن يكونوا سواداني بالشيكولاتة هاهاها

محمد كمال علي : الحكومة تتخذ إجراءات لخفض أسعار الزيت والارز والسكر لأجل ألا
    يكون هناك مبرر للتظاهر .

dr.hammood : بيان عن جماعة الأخوان المحذورة : الفقرة السابعة :
    نحن واثقون في أن الشعب المصري لدية طااقات كامنة وإمكانات هائلة فقط تحتاج إلي من
    يكتشفها .

ميت العامل : أنا مش معاكم .

ابن شحطوطة : كلنا يري حال نفسه ويعرف نفسه أكثر من سواه
    إن شعباً فاشل اجتماعياً .. منهزم نفسياً ( يقصد شعب مصر ) عليه أولا أن يُنشئ حركات
    اجتماعية تتمسك بالدين وتدعوا للاجتهاد وإيجاد الكوادر المناسبة للإصلاح .

amr miza 1 : رفقا لتفكيري المتواضع جدا .. فإني غالبا ما أفضل الدين عن السياسة . لن أقول ان الدول الكافرة تسير بها الحياة السياسية والاقتصادية
    بما هو أفضل منا .

ميت العامل : انا واحد بحب مصر.. كدا الاقتصاد بتاعنا هينهار ويزداد الطين بله .

ابن شحطوطة : أساس الإصلاح الاجتماعي هو تفعيل الدين ونشر تعاليمه , وأنا لست من الإخوان .

dr hammood : انا نفسي غير مؤيد لهم بس الحق يتنقل .

amr miza1 : أؤيدك طبعاً .. لست علمانياً ولا شيوعياً .

بحبك يا بلدي : 6 ابريل مهم جدا جدا جدا .. وقد تم الاجماع علي تعليق علم مصر في البلكونات .

aaa3 : والمفاجأة ان كتير من الشباب والجامعات وبعض الاحزاب اتفقوا علي خروج مظاهرة
    في يوم 6 ابريل الساعة 12 ظهراً .. بدءاً من ميدان التحرير ومروراً بشارع رمسيس وياعالم
    إيه اللي ممكن يحصل تاني .

امرأة العزيز : تتحدث عن 44% من الشعب المصري ( فئة الغلابة والمساكين ) : مش إحنا اللي
    نسيناهم تقريباً البلد هي اللي نستهم ..! .

ابن شحطوطة : أخبار من قلب الحدث , عربات الأمن المركزي تحاصر المساجد الكبري والجامعات .

بنت المنصورة : الله يستر علي شعب مصر من اليوم دا .. الاضراب في المنصورة اصبح اجباري
    واللي يقوم بفتح محله سوف يدمر هذا المحل .

ebn el balad : لو الكلام ده صحيح يبقي كلنا لازم نخاف .

6 ابريل : دعوات كل المصريين ان يخرج الله همنا ويحقق أملنا وان تعود لنا كرامتنا .

ابن شحطوطه : أنتو ليه شايفيين الحل في الإضراب , بينما ولا واحد من المضربين فكر يصلح نفسه الاول ؟

امرأة العزيز : عمرو دعانا للاعتصام ومنزلش يعتصم في الشارع ,, لأ ولغاية دلوقتي مش عارف الاخبار .

amr miza1 : هو ايه الاعتصام اصلا ؟

abu moussa : عيبنا الكبير والخطير اننا شعب لا يقرأ .

امرأة العزيز : مقتنعة ان يكمن ان تكون المظاهرة أول خطوة في العمل الجماعي والهادف .! .

مستر كاراتيه : ربنا علي القوي والظالم والمفتري .

ابن شحطوطة : ويا تري المظاهرات حلت القضية الفلسطينية ولا ساعدت الانتفاضة ولا هي اللي حلت مشكلة جنوب لبنان .

amr miza1 : اذا كان التصادم حتميا وعلينا ان نقف ولا نتحرف ساكنا فيا خير ما أرادت الحكومة .

hassan omran : قوات أمن النظام قامت بإلقاء القبض علي الناشط السياسي مصطفي خليل وهو فيه طريقه إلي محل قماش .

amr miza1 : كتير خرجنا في مظاهرات واعتراضات من أجل القضية الفلسطينية .

محمد كمال علي : انا اخدت جوله في الشوارع مافيش حس ولا خبر .

مستر كاراتيه : فين يا جدعان الحجات اللي هتحصل .. فين المظاهرات والانقلابات
    خلاص كده
    game over .

مين دووووووووووووووول.؟؟؟؟؟
    هما ليهم علاقة باللى احنا بنتكلم عنه ؟؟؟؟؟؟
    Dina Shaldoum
    Dina Shaldoum
    CS Supporter
    CS Supporter

انثى

مُساهمة من طرف Dina Shaldoum الثلاثاء 8 أبريل 2008 - 0:20

دول اولاد المحله
    Very Happy
    sandy.h
    sandy.h
    مشرفة قسم علوم الحاسب
    مشرفة قسم علوم الحاسب

انثى

مُساهمة من طرف sandy.h الثلاثاء 8 أبريل 2008 - 0:23

Dina Shaldoum كتب:
    دول اولاد المحله
    Very Happy

محله ايه ده واحد بيقولك البحر الاحمر
    بس برضه ميييييييين دووووول
    Dina Shaldoum
    Dina Shaldoum
    CS Supporter
    CS Supporter

انثى

مُساهمة من طرف Dina Shaldoum الثلاثاء 8 أبريل 2008 - 0:25

لا لا سورى انا شوفت الليمبى فقولت كدا
    اصل الليمبى من ابناء المحله .....
    KatKat
    KatKat
    CS Supporter
    CS Supporter

وسام المسابقة العلمية الأولى : وسام المركز الأول انثى

مُساهمة من طرف KatKat الثلاثاء 8 أبريل 2008 - 0:29

لا حول ولا قوة الا بالله
    هوا فعلا ميييييييييييييييييييين دول؟؟؟
    Mad Mad

انا تعبت بجد
    كفايه يا جماعه انا حاسه اللى انا مش فى مصر
    انا مش عارفه ليه ده بيحصل....؟؟؟؟
    فى اسئله كتير جدا عايزه ليها اجابات Shocked
    انا دلوقت بس نفسى بجد اخرج من البلد ديه
    مع انى على طول فقريه وبحب مصر
    بس مش ديه اللى كنت بحبهاااا....... Sad Sad Sad

يا رب تولانا برحمتك يارب
    Crying or Very sad
    زائر
    زائر

مُساهمة من طرف زائر الثلاثاء 8 أبريل 2008 - 1:12

ليس غلاء الأسعار وازفتات المعيشة (( ازفتات )) بسبب الإقتصاد المهبب

ولكن لو رجعنا الي الدين هنعرف يعني ايه ( ويرزقكم من حيث لا تعلمون )

لما تكون فلوسي كلها ربا وعاوز ربنا يباركلي في فلوسي يبقي انا بستهبل

لما تكوني فلوسي نصها حرام والنص التاني مكاسب النص الاولاني وعاوز ربنا يرزقني بعيشة وردية يبقي انا بستعبط

لما نرجع لربنا بجد ونتقي الله (( ومن يتق الله يجعل له مخرجا )) هنعرف يعني ايه ان ربنا مسلط علينا حكام ظالمين ويطغون في الأرض فسادا بسبب أعمالنا

لما يكون كل واحد مش شايف شغله صح .. وكل واحد بيستهين بـ (( من عمل احدكم عملا فليتقنه )) يبقي بيشتغل نفسه

لما يكون الموظف بيروح شغله متاخر وياخدله ساعتين فطار وساعه شاي وعاوز ربنا يديله 2000 جنيه في الشهر يبقي يقابلني علي المقطم - اعلي حته في مصر علشان اعرف ازقه - Very Happy

لما نرجع نبقي (( كنتم خير أمة اخرجت للناس .. تأمرون بالمعروف وتنهون عن المنكر )) هنعرف يعني ايه

(( فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفاراً * يرسل السماء عليكم مدراراً * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهاراً )) ...

..
    رزان
    رزان
    مشرفة القسم الأسلامى
    مشرفة القسم الأسلامى

انثى

مُساهمة من طرف رزان الثلاثاء 8 أبريل 2008 - 1:20

Falcon كتب:ليس غلاء الأسعار وازفتات المعيشة (( ازفتات )) بسبب الإقتصاد المهبب

ولكن لو رجعنا الي الدين هنعرف يعني ايه ( ويرزقكم من حيث لا تعلمون )

لما تكون فلوسي كلها ربا وعاوز ربنا يباركلي في فلوسي يبقي انا بستهبل

لما تكوني فلوسي نصها حرام والنص التاني مكاسب النص الاولاني وعاوز ربنا يرزقني بعيشة وردية يبقي انا بستعبط

لما نرجع لربنا بجد ونتقي الله (( ومن يتق الله يجعل له مخرجا )) هنعرف يعني ايه ان ربنا مسلط علينا حكام ظالمين ويطغون في الأرض فسادا بسبب أعمالنا

لما يكون كل واحد مش شايف شغله صح .. وكل واحد بيستهين بـ (( من عمل احدكم عملا فليتقنه )) يبقي بيشتغل نفسه

لما يكون الموظف بيروح شغله متاخر وياخدله ساعتين فطار وساعه شاي وعاوز ربنا يديله 2000 جنيه في الشهر يبقي يقابلني علي المقطم - اعلي حته في مصر علشان اعرف ازقه - Very Happy

لما نرجع نبقي (( كنتم خير أمة اخرجت للناس .. تأمرون بالمعروف وتنهون عن المنكر )) هنعرف يعني ايه

(( فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفاراً * يرسل السماء عليكم مدراراً * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهاراً )) ...

..

بسسسسسسسس كدااا احمدك يارب

هو بالضبط كدا يابشمهندس بارك الله فيك
    كل واحد يدور فى نفسه واما يتق الله مهما كانت غلاء الاسعار وارتفاعها ربنا هيرزقه من حيث لا يحتسب
    جزاك الله كل خير
    mr metoo
    mr metoo

ذكر

مُساهمة من طرف mr metoo الثلاثاء 8 أبريل 2008 - 1:24

كلامك واضح جدااا وصح جدااا على فكرة يا محمود
    وانا بتكلم هنا على تصرف احمق اهوج من شعب المحلة قلة قليلة عشان محدش يزعل انا اهلى هناك اصلاا
    المهم يعنى الكلام هو توضيح صورة لبعض الحمقى
    زائر
    زائر

مُساهمة من طرف زائر الثلاثاء 8 أبريل 2008 - 1:31

اللي يضايق ويفقع ويجيب الشلل بجد

ان الواحد يدوب حياته ماشية بالزق وربنا ساترهها معاه ومع اسرته .. وتلاقيه شايل موبايل من عائلات الـ N

احنا بجد فقدنا صوابنا .. بقينا نقلد تقليد اعمي ومش عارفين ان (( ان الله لا ينظر إلي صوركم ولكن إلي قلوبكم ))

احنا محتاجين اعادة هيكلة حياتنا من جديد

لما يحصل اللي انا شوفته في الصور دا ... واحنا بلد مش مستعمرة يبقي ايه حالنا لو احنا مستعمرين

يمكن احنا مستعمرين فكريا .. ويا نلحق نفسنا يا منلحقش

معدش في امان زي زمان يا جدعان ؛؛
    Dina Shaldoum
    Dina Shaldoum
    CS Supporter
    CS Supporter

انثى

مُساهمة من طرف Dina Shaldoum الثلاثاء 8 أبريل 2008 - 1:34

وانا بتكلم هنا على تصرف احمق اهوج من شعب المحلة قلة قليلة عشان محدش يزعل انا اهلى هناك اصلاا
    على فكره مش شعب المحله نفسها اللى عمل كدا
    اللى عمل كدا بلطجيه صحيح ساكنين فى المحله بس هما دايما اللى بيتأجروا علشان الانتخابات والكلام ده ...
    شعب المحله محترم وفيه ناس كتيره محترمه وكويسه ...بس الناس ديه هى اللى هاتبوظ سمعه البلد
    والمفروض اللى يحصل ان امن المحله يقبض عليهم نفسى اعرف ليه مش بيقبضوا عليهم من زمان
    مع انهم معروفين فى الاقسام ومسجلين بقواضى قبل كدا وسوابق واسر كامله معروفه هناك فى منطقه معروفه كمان حتى ماحدش يعرف يمشى فى الحته ديه بأمان
    نفسى اعرف بقى هما مش قادرين عليهم ازاااااااااااااااااااااااااااى
    الموضوع مستمر يومين ويمكن يستمر اكتر من كدا ومش هاعرف انزل بكره (بحظر ابوى) والامتحانات قربت والمحاضرات بتخلص والله حرااااااااااااااااااااااام
    وحسبى الله ونعم الوكيل
    زائر
    زائر

مُساهمة من طرف زائر الثلاثاء 8 أبريل 2008 - 1:42

الموضوع مستمر يومين ويمكن يستمر اكتر من كدا ومش هاعرف انزل بكره (بحظر ابوى)

أوووبس يعني مكنش يوم والسلام ؟؟

يعني في مدابح تانية ؟

يله علي بركة الله .. شله تولع و اسرائيل تيجي بحجة ان هناك فوضي ولازم تتدخل علشان مينفعش يبقي فيه فوضي وتبقي بداية لتكرار ما يحدث في العراق (( الشعب اللي بدأ ينقرض ))

وندوق بجد احلي ايام حياتنا في التخريب اللي بجد .. مش تقولي كبينة تليفونات .

Neutral
    فاطمه الزهراء
    مشرف قسم الاى اس
    مشرف قسم الاى اس

انثى

مُساهمة من طرف فاطمه الزهراء الثلاثاء 8 أبريل 2008 - 1:47

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    طبعا الي بيحصل ده مأساه
    والله الواحد زعلان جدا وحزين
    يا راااااااااااااااااااارب يهدي لهم انفسهم
    ويرجع الامن تاني للمحله
    آميييييييييييييييييييييين يا رب
    Dina Shaldoum
    Dina Shaldoum
    CS Supporter
    CS Supporter

انثى

مُساهمة من طرف Dina Shaldoum الثلاثاء 8 أبريل 2008 - 1:49

وندوق بجد احلي ايام حياتنا في التخريب اللي بجد .. مش تقولي كبينة تليفونات .
    يا ريت على كابينه تليفونات...ده مدارس اتحرقت
    وفيه شارع اسمه العباس ده مشهور بالمحلات والبيع والذهب ..طبعا اتكسر بس الامن كتر خيره ساعد ان مافيش حاجه تتسرق من الشارع ده ..
    والخمس فروع بتوع البغل اتكسروا كلهم
    وناس ماتت كمان ..وبسبب القنابل المسيله للدموع ناس دخلت مستشفى الرمد..
    وناس اتصابت برصاص فى البلكونات
    وناس دخلت مركز القلب فى المحله والاقصر العينى
    لا لا الموضوع كبير قوى ويخوف بجد
    ربنا يستر علينا
    انا سمعت انه وصل سمنود وطريق المنصوره ...ربنا يستر بقى وماينتشرش فى مصر كلها
    زائر
    زائر

مُساهمة من طرف زائر الثلاثاء 8 أبريل 2008 - 1:57

:S كل دا

مدارس ومحلات وبغل Neutral

ربنا يستر ؛؛ بجد ربنا يستررررر
    KatKat
    KatKat
    CS Supporter
    CS Supporter

وسام المسابقة العلمية الأولى : وسام المركز الأول انثى

مُساهمة من طرف KatKat الثلاثاء 8 أبريل 2008 - 1:59

ده تخلف Mad
    هما عايزيين ايه
    ده مفروض كان اضراب لغلاء الاسعار
    فجأه بقى اضرار وخراب للشعب
    وياريتهم مثلا مش من الشعب
    No حسبى الله ونعم الوكيييييييييل
    معلش يا دينا اصبروا
    وربنا معاااكم ومعانا
    ويبعد عنا بجد الناس ديه
    زائر
    زائر

مُساهمة من طرف زائر الثلاثاء 8 أبريل 2008 - 2:08

مقتل 4 واصابة 9 جراء المصادمات بالمحلة الكبرى

لا حول ولا قوة الا بالله
    mr metoo
    mr metoo

ذكر

مُساهمة من طرف mr metoo الثلاثاء 8 أبريل 2008 - 9:51

وفيه شارع اسمه العباس ده مشهور بالمحلات والبيع والذهب ..طبعا اتكسر بس الامن كتر خيره ساعد ان مافيش حاجه تتسرق من الشارع ده ..

سبحان الله انا كنت ماشى فى الشارع ده من سابوعين

والخمس فروع بتوع البغل اتكسروا كلهم

انا صعب عليا الراجل وهو بيقول فى برنامج القاهرة اليوم ... طيب انا مالى يكسرو محلاتى ليه ده انا باكلهم .ده سندوتش الفول ولا الطعمية بيقف عليا ب 80 قرش ووبابيعه 50
    يكسرو ليه ؟؟؟

انا سمعت انه وصل سمنود وطريق المنصوره ...ربنا يستر بقى وماينتشرش فى مصر كلها

ايه ده هى عدوة ولا جيش احتلال ... حسبى الله ونعم الوكيل
    Ahmed Samir
    Ahmed Samir
    عضــو شــرف
    عضــو شــرف

ذكر

مُساهمة من طرف Ahmed Samir الثلاثاء 8 أبريل 2008 - 11:07

ده احنا ولا كاننا في العراق او غزه
    Neutral Neutral Neutral
    HEBA
    HEBA
    عضو ذهبى
    عضو ذهبى

انثى

مُساهمة من طرف HEBA الثلاثاء 8 أبريل 2008 - 11:12

حسبى الله ونعم الوكيل

استغفر الله العظيم

بقى كل دا يحصل ف المحله ..اللى انا مستغربه له هوه الشعب ذنبه ايه بسسسسسسسسسس

ذنبهم ايه اصحاب المحلات

دا دول ناس متخلفه عقليا ..سورى يعنى

ربنا ينتقم منهم بجد اللى خربو البلد كده

مش عارفه اقول غير

حسبى الله ونعم الوكيل

نصيحه : ياريت وانتو راكبيبن الميكروباس او التاكس او اى وسيله مواصلات

بلاش تتكلمو ف اى حاجه

اقعدو ساكتين ...

واسألونى دا انا مجربه اللى بيتكم ف الميكروباس بيحصل له ايه Laughing
    wesam
    wesam
    عضو ذهبى
    عضو ذهبى

انثى

مُساهمة من طرف wesam الثلاثاء 8 أبريل 2008 - 18:56

اللى عملوا ده ناااس معلش متخلفه (سورى يعنى)
    لانهم لو فاكرين بكده انهم بيضغطوا ع الحكومه يبقوا عبط
    لان الحكومه ولا فى دماغها ياااك تولع ولا يهمهم
    فمش هنقول فى الاخر غير حسبى الله ونعم الوكيل
    Sad Sad

الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة 17 مايو 2024 - 7:44